TAŞINMAZ TİCARETİ YETKİ BELGESİ İŞLEMLERİ

18 Nisan 2024

Bilindiği üzere; 05.06.2018 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Taşınmaz Ticareti Hakkındaki Yönetmelik hükümleri gereği taşınmaz ticareti alanında faaliyet gösteren işletmelere, yönetmelik hükümlerini taşımaları halinde, Mersin Ticaret İl Müdürlüğü tarafından Taşınmaz Ticaret Yetki Belgesi düzenlenmektedir.Söz konusu Yönetmelik’te yapılan değişiklikler 14.10.2020 ve 16.04.2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanmış olup; işletmelerin yerine getirmeleri gereken yeni şartlar ile birlikte muafiyetlerden yararlanma şartları da düzenlenmiştir. Yapılan değişiklilerle beraber Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi alan işletmeler de dâhil olmak üzere; henüz Yetki Belgesi almayan işletmeler ve yeni kurulacak işletmeler için yerine getirmeleri gereken durumları açıklama zorunluluğu doğmuştur.
 
TAŞINMAZ TİCARETİ BİLGİ SİSTEMİ HAKKINDA:

Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi’ne https://ttbs.gtb.gov.tr/ adresinden GİRİŞ-ÜYE OL adımlarını izleyerek, E-Devlet ile giriş kısmından veya doğrudan https://www.turkiye.gov.tr/ adresinden “Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi” hizmetinden ulaşılabilir.
 Sistem ile ilgili kullanma kılavuzuna https://gaziantep.ticaret.gov.tr/data/66210b4013b876cad0dbc454/68bdc31ab0fb4128439e2824badf02fd.pdf adresinden ulaşabilirsiniz. Başvuru yaparken dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:

  • İşletmenin adres bilgileri güncel değilse ilgili Sicil Müdürlüğü’nden adres bilgileri düzeltildikten sonra müracaat edilmelidir. Yüklenecek belgeler bu değişiklikten sonra ilgili kurumlardan temin edilerek sisteme yüklenmelidir.
  • Sisteme yüklenecek belgelerin türü seçilip belge yüklenmelidir. (Örneğin; meslek odası faaliyet belgesi seçildikten sonra oda kayıt belgesi yüklenmelidir. Aksi halde sistem başvuruyu tamamlamanıza izin vermemektedir.)
  • Sistemde belgenin türüne dair bir açıklama olmaması halinde herhangi bir tür seçilebilir. (Örneğin mükellefiyet durum belgesi yüklenirken, başka bir tür seçilebilir.)
  • İstenilen belgeler yüklendikten sonra mutlaka başvuruyu tamamla tıklanmalıdır. Aksi halde başvuru ön başvuru olarak görüntülenir. Başvurunun tamamlanıp tamamlanmadığını görüntülemek için Başvurularım bölümünde Başvuru Durumu kontrol edilebilir. Başvuru durumu yeni başvuru olarak görüntüleniyorsa başvuru başarılı bir şekilde tamamlanmıştır
  • İlgili yönetmelik için tıklayınız.
 
TAŞINMAZ TİCARETİ YETKİ BELGESİ ALMAK İÇİN ARANAN ŞARTLAR.

Yönetmelik değişikliğinin yapıldığı tarihten sonra taşınmaz ticareti alanında faaliyet gösteren işletmelerin Yönetmelikte yer alan bütün şartları taşımaları gerekmektedir. Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi üzerinden yapılacak olan müracaatlarda aşağıdaki belgelerin sisteme yüklenmesi gerekmektedir.
  • Oda Kayıt Belgesi (Kayıtlı olduğu odadan son 90 gün içinde alınmış)
  • MEB/Üniversite onaylı sertifika (Taşınmaz Ticareti alanında)
  • En az İlköğretim mezunu olduğunu gösterir diploma
  • Deneyimi kanıtlayan belge (Emlak Danışmanı-SGK Dökümü)
  • Mükellefiyet Durum Belgesi (İnteraktif Vergi Dairesi’nden alınabilir. Vergi mükellefiyet belgesi yazısı talebi için linki için tıklayınız   )
  • Sözleşme (Sözleşmeli işletme ise)
  • Seviye-5 Sorumlu Emlak Danışmanı Mesleki Yeterlilik Belgesi (Mesleki Yeterlilik Belgesi (Seviye-5) Vermeye Yetkili Kuruluşlar için linki tıklayınız.)

NOT 1: Vergi levhasında bulunan adres ve oda kayıt belgesi üzerindeki adres bilgilerinin güncel ve aynı olması gerekmektedir. Herhangi bir farklılık olması halinde güncel adres hangisi ise değişiklik yapıldıktan sonra başvuru yapılması gerekmektedir.
NOT 2: Mükellefiyet durum belgesi birden fazla alanda faaliyet gösteren işletmelerin vergi dairesine bildirdikleri nace kodlarını incelemek ve adres bilgilerini tespit etmek için gereklidir.
NOT 3: Yüklenen belgelerden tespit edilemeyen bazı hususlar olması halinde başka bir belge istenebilir. (IB Formu, Nace Kodunun hangi tarihte eklendiğini gösteren resmi belge vb.)
 
ÖNEMLİ HUSUSLAR:
Taşınmaz Ticareti Yetki Belgesi almak için ilgili Yönetmeliğin 6’ncı maddesinde hüküm altına alınan tüm şartların sağlanması gerekmektedir.
Bahsi geçen belgelere sahip olduğu halde Yönetmeliğin 6’ncı maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin dördüncü alt bendinde hüküm altına alınan suçlardan hüküm giymesi halinde Yetki Belgesi düzenlenememektedir.
Diğer yandan; son 5 yıl içinde (ilköğretim,ortaöğretim ve lise mezunları için en az 12 ay; önlisans, lisans ve lisansüstü mezunları için en az 6 ay) emlak danışmanı olarak çalışan ve başvuru esnasında resmi bir belgeyi (meslek kodu 3334.01 veya 3334.02: Emlak Ve Emlak Yönetimi Meslek Elemanı/Emlak Danışmanı olarak çalıştığını gösterir SGK dökümü) sisteme yüklemesi gerekmektedir.

DİĞER AÇIKLAMALAR:
 
  • Emlak ve Emlak Yönetimi alanında eğitim aldığını diploma ile belgeleyen bir işletme yetkilisi; ilgili Yönetmelik hükümleri gereği Mesleki Yeterlilik Belgesi, Mesleki Eğitim Şart ve Mesleki Deneyim Şartı’ndan muaftır.
  • Sözleşmeli işletmeler; sözleşme yaptıkları işletme tarafından Taşınmaz Ticareti Bilgi Sistemi üzerinden tanımlandıktan sonra başvuru yapmaları gerekmektedir. Sözleşmeli işletmeler o işletmenin iş yerinde (aynı adres) faaliyet göstermelidir. Ayrıca ilgili Yönetmelik hükümleri gereği sözleşmeli işletmelerden mesleki deneyim şartı aranmamaktadır.
  • Bakanlığımız İç Ticaret Genel Müdürlüğü Tarafından 16.01.2020 tarih ve 50956147 sayılı yazı ile gönderilen genelgede ekli tablo ile mesleki yeterlilik belgesinden muafiyet sağlayan alanlar aşağıdaki gibi belirtilmiştir:
 
MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİNDEN MUAFİYET SAĞLAYAN ALANLAR
Ulusal Yeterlilik Program
Muafiyet Sağlayan Alan
 
 
 
 
Emlak Danışmanı(Seviye 4)
Ortaöğretim 1.Emlak
2.Emlak Komisyonculuğu
Ön Lisans
Lisans
Yüksek Lisans
Doktora
1.Emlak ve Emlak Yönetimi
2. Gayrimenkul Yönetimi
3.Gayrimenkul Geliştirme ve Yönetimi
4.Gayrimenkul ve Varlık Değerleme
5.Gayrimenkul Geliştirme, Kentsel Dönüşüm ve Planlama
6.Taşınmaz Geliştirme
7.Gayrimenkul Geliştirme
8.Taşınmaz Değerleme ve Geliştirme
9.Gayrimenkul Değerlemesi ve Finansmanı
10.Arazi Yönetimi ve Politikası
11.Tapu ve Kadastro
              
 
 
 
 
 Sorumlu Emlak Danışmanı(seviye 5)

 
 
Ön Lisans
Lisans
Yüksek Lisans
Doktora
1.Emlak ve Emlak Yönetimi
2. Gayrimenkul Yönetimi
3.Gayrimenkul Geliştirme ve Yönetimi
4.Gayrimenkul ve Varlık Değerleme
5.Gayrimenkul Geliştirme, Kentsel Dönüşüm ve Planlama
6.Taşınmaz Geliştirme
7.Gayrimenkul Geliştirme
8.Taşınmaz Değerleme ve Geliştirme
9.Gayrimenkul Değerlemesi ve Finansmanı
10.Arazi Yönetimi ve Politikası
11.Tapu ve Kadastro