İKİNCİ EL MOTORLU KARA TAŞITI TİCARETİ YETKİ BELGESİ İŞLEMLERİ

18 Nisan 2024




BAŞVURU İÇİN GEREKLİ EVRAKLAR

15 Ağustos 2020 tarih ve 31214 sayılı Resmi Gazete de yayınlanan İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkındaki Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik gereğince, başvuru için gerekli olan evraklar;

  • Oda Kayıt Belgesi
  • Vergi Mükellefiyet Durum Belgesi (İnteraktif Vergi Dairesi’nden alınabilir. Vergi mükellefiyet belgesi yazısı talebi için linki için tıklayınız )
  • Öğrenim Durumunu Gösterir Belge 
  • Mesleki Yeterlilik Belgesi -  (Seviye 5) (Mesleki Yeterlilik Belgesi (Seviye-5) Vermeye Yetkili Kuruluşlar için linki tıklayınız.)
  • İş yeri açma ve çalışma ruhsatı (Not: Yetki belgesi başvurusunda bulunan işletmelerin iş yeri açma ve çalışma ruhsatının 9.6.2020 tarihinden önce düzenlenmiş olması durumunda, iş yeri açma ve çalışma ruhsatının yanı sıra İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelikteki ilgili iş yeri şartlarını haiz olunduğunu gösteren belge işyerinin motorlu kara taşıtı ticaretine uygun olduğunu gösteren işyeri uygunluk yazısı gereklidir. Yetki belgesi başvurusunda bulunan işletmelerin iş yeri açma ve çalışma ruhsatının 9.6.2020 tarihinden sonra düzenlenmiş olması durumunda sadece iş yeri açma ve çalışma ruhsatı gereklidir.)
  • Ticari işletmeler için başvuran ve mesleki yeterlilik belgesine sahip kullanıcının şirketi temsil ve ilzama yetkili olduğunu gösterir imza sirküleri 
İlgili Yönetmelik için tıklayınız.


NOT 1: İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Yetki Belgesi başvurularında işletmeye ait MERSİS/ESBİS, vergi kayıtları ve iş yeri açma ve çalışma ruhsatındaki iş yeri adreslerinin aynı olması ve ayrıca bu belgelerde mesleki faaliyet konusunda  işletmenin motorlu kara taşıtı ticareti ile iştigal ettiği ilişkin ibarelerin yazması zorunludur..

NOT 2: Bilindiği üzere, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelikte 25 Ağustos 2022 tarihinde yapılan değişiklik ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti ile iştigal eden işletmelere verilen süre 31 Temmuz 2023 tarihine kadar uzatılmıştır. Bu kapsamda, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti ile iştigal eden işletmelerin muhtemel mağduriyetlerinin önlenmesini teminen, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğin geçici 6 ncı maddesinin birinci fıkrası ile işletmelere verilen süre (31.07.2023) sona erinceye kadar, 15.8.2020 tarihinden önce ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti faaliyetine başlayan (ilgili NACE kodu ile bu tarihten önce oda veya vergi kaydı bulunan) ve yetki belgesi başvurusunun yapıldığı tarihe kadar ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine yönelik faaliyetine kesintisiz olarak devam eden işletmelerden, İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmeliğin geçici 6 ncı maddesiyle verilen süre (31.07.2023) sona erinceye kadar iş yeri açma ve çalışma ruhsatı ile iş yeri uygunluk belgesini İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sistemine aktaracağına veya Ticaret İl Müdürlüğüne teslim edeceğine dair taahhüt alınmak suretiyle yetki belgesi şartı olarak bu belgeler aranmaksızın ekte bir örneği yer alan ilgili taahhütnameyi, İkinci El Motorlu Kara Taşıtları Ticareti Bilgi Sisteminde (İETTS) Ruhsat ve İşyeri Uygunluk Belgesi doküman türü ‘’Ruhsat ve İş Yeri Uygunluk veya Taahhüt Belgesi’’ bölümüne yüklenerek sistem üzerinden başvuru yapılabilecektir.
Taahütnameyi indirmek için tıklayınız. 

İKİNCİ EL MOTORLU KARA TAŞITLARININ TİCARETİ HAKKINDA YÖNETMELİK KAPSAMINDAKİ SORULAR:

1- İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelik kimleri kapsamaktadır?

Yönetmelik, ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve tüzel kişi tacirler ile esnaf
ve sanatkârları kapsamaktadır.

2- Kimler ikinci el motorlu kara taşıtları ticareti yetki belgesini almak zorundadır?

İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek ve tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârlar, işletmeleri adına yetki belgesi almak zorundadır. Bununla birlikte, bir takvim yılı içinde doğrudan (kendi adına kayıtlı) veya aracılık yapılmak suretiyle (vekâleten) gerçekleştirilen üçten fazla ikinci el motorlu kara taşıtı satışı, aksi Bakanlıkça tespit edilmedikçe, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti kabul edilecek olup gelir sağlamak amacıyla ve süreklilik arz edecek şekilde taşıt satışı yapılması durumunda yetki belgesi alınması gerekmektedir.

3- Hangi ikinci el motorlu kara taşıtı satışları Yönetmelik kapsamındadır?

 Motosiklet, otomobil, arazi taşıtı, otobüs, kamyonet, kamyon ve lastik tekerlekli traktör niteliğindeki taşıtlar Yönetmelik kapsamındadır.

4- Yetki belgesi başvurusu nereye yapılmakta ve başvuruyu kim sonuçlandırmaktadır?

 Yetki belgesi başvuruları İkinci El Motorlu Kara Taşıtı Ticareti Bilgi Sistemi (İETTS) üzerinden yapılmakta olup yetki belgesi ticaret il müdürlükleri tarafından bu Sistem üzerinden verilmektedir.

5- Kimler mesleki yeterlilik belgesi almak zorundadır?

İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârların kendilerinin, ticaret şirketleri ve diğer tüzel kişi tacirler ile şubelerde ise bu faaliyetleri yürüten yetkili temsilcilerinin (Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Sorumlusu/Seviye 5) ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmede iş sözleşmesi ile çalışan pazarlama ve satış personelinin (Motorlu Kara Taşıtları Alım Satım Danışmanı/Seviye 4) mesleki yeterlilik belgesi alması zorunludur.
15 Ağustos 2020 tarihinden önce Seviye 5 mesleki yeterlilik belgesi alan pazarlama ve satış personelinin bu belgeleri iptal edilmediği sürece geçerli olup bu kişilerde Seviye 4 mesleki yeterlilik belgesi şartı aranmaz

6- MYK Mesleki Yeterlilik Belgesi Nasıl Alınır?

Adaylar, belge almak istedikleri ulusal yeterliliklerde yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarını MYK internet sitesindeki yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşları arama modülünden sorgulama yaparak öğrenir.
Sınav ve belgelendirme sürecinin tamamı yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarınca yürütülür, bireyler sınav başvurularını belge almak istedikleri ulusal yeterliliklerde yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarına yaparlar. Yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşlarının listesine ve iletişim bilgilerine https://portal.myk.gov.tr/index.php?option=com_belgeVerenKuruluslar adresini ziyaret ederek ulaşabilirsiniz.
Daha kapsamlı bilgi almak istiyorsanız ALO 170’i arayabilirsiniz.

7- Mesleki yeterlilik belgesinde muafiyet sağlayan ortaöğretim ve yükseköğretim bölümleri nelerdir?

 
MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİNDEN MUAFİYET SAĞLAYAN ALANLAR
Ulusal Yeterlilik Program Muafiyet Sağlayan Alan
Motorlu Kara Taşıtları
Alım Satım Danışmanı
(Seviye 4)
Ön Lisans 1. Otomotiv Satış Yönetimi
2. Otomotiv İşletme
3.Otomotiv Satış Sonrası Hizmet
Motorlu Kara Taşıtları
Alım Satım Sorumlusu
(Seviye 5)

8- Yetki belgesi için eğitim alma zorunluluğu var mıdır?

Bakanlığımız yetki belgesi verilmesi için mesleki eğitim şartı getirmeye ve eğitim verecek kuruluşları belirlemeye yetkili olmakla birlikte hâlihazırda eğitim zorunluluğu öngörülmediğinden bu konuda bir yetkilendirme yapılmamıştır. Dolayısıyla yetki belgesi alınması için bugün itibarıyla eğitim zorunluluğu bulunmamaktadır.

9- Yetki belgesi kişi adına mı işletme adına mı düzenlenmektedir?

Yetki belgesi işletme adına düzenlenecek olup tüzel kişi tacirlerin birden fazla ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapılan işletmesi olması durumunda her bir işletme için ayrı ayrı yetki belgesi alınması gerekmektedir.

10- Hâlihazırda ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal edenlerin ne zamana kadar yetki belgesi alması gerekmektedir?

İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden işletmelere yetki belgesi almaları için verilen süre 31 Ağustos 2020 tarihinde sona ermiş olup mevcut işletmelerin idari yaptırıma maruz kalmamalarını teminen durumlarını Yönetmelikte öngörülen şartlara uygun hale getirerek yetki belgesi alması gerekmektedir.

11- Satışa sunulan her taşıt için ekspertiz raporu alınması gerekmekte midir?

TSE hizmet yeterlilik belgesine sahip ekspertiz işletmesi bulunmayan illerde faaliyet gösteren işletmelerin ekspertiz raporu alma zorunluluğu bulunmamaktadır.
TSE hizmet yeterlilik belgesine sahip ekspertiz işletmesi bulunan illerde ikinci el otomobil ve arazi taşıtı satışı yapan işletmelerin ekspertiz raporu alma zorunluluğu bulunmaktadır.
 Ekspertiz raporunun satışın yapıldığı tarihten önceki üç gün içinde alınması gerekmektedir.
Model yılına göre sekiz yaşın veya yüz altmış bin kilometrenin üzerindeki taşıtlar için ekspertiz raporu alınması zorunlu değildir.

12- Hangi ikinci el motorlu kara taşıtları için garanti verilmesi gerekmektedir? Garantinin kapsamı nedir?

İkinci el motorlu kara taşıtı ticaretiyle iştigal eden gerçek veya tüzel kişi tacirler ile esnaf ve sanatkârlar tarafından satılan veya satışına aracılık edilen otomobil ve arazi taşıtı için garanti verilmesi gerekmekte olup bu taşıtların motor, şanzıman, tork konvertörü, diferansiyel ve elektrik sistemi satış tarihinden itibaren üç ay veya beş bin kilometre garanti kapsamındadır.
 

13- İETTS üzerinden yazdırılan yetki belgesinin ticaret il müdürlüğünce imzalanması gerekmekte midir?

İETTS üzerinden düzenlenen yetki belgeleri e-imzalı olup belgenin çıktısı alındıktan sonra belgeye ıslak imza atılmasına gerek bulunmamaktadır.